Hoppe over navigering
Bilde av mann stående foran en blå buss med logo Kjetils bussreiser

35 år med buss, kringle og kjøreglede

Thore Kjetså

Historien om Kjetils Bussreiser – fra én mann med én buss, til et anerkjent reiseselskap med tusenvis av fornøyde kunder.

Det hele begynte i 1990 da 22 år gamle Kjetil Cato Aasberg, oppvokst på Skotterud og med en iboende drivkraft om å skape noe eget, kjøpte sin første buss og startet Kjetils Bussreiser. Uten investorer, uten ansatte – og med et lånt gårdstun som base. Det skulle bli starten på et eventyr som i dag teller flere eksklusive Setra HDH-busser, rundt 125 turer i året, 16 ansatte og en kundebase på over 10.000 personer.

– Jeg hadde ingen penger, ingen garanti og ingen plan B, sier Kjetil. – Men jeg hadde troen. Og en mor som kunne bake kringle.

Bilde av gammel buss med skriften Kjetils bussreiser

En god start – men en godt brukt buss

Det hele startet med en 1982-modell Mercedes-Benz 303RHD, kjøpt brukt i 1990 etter å ha gått 560.000 kilometer. Første sommeren gikk motoren i stykker på Autobahn, men med ny motor på plass, ble det ytterligere 500.000 kilometer med opplevelser og turer gjennom Europa.

En godt brukt buss, ny motor og stor reiselyst – det var starten på det som skulle bli Kjetils Bussreiser.

Kvalitet fra dag én

Det har hele tiden handlet om å gjøre ting ordentlig. Fra valg av hoteller og restauranter, til hvordan man møter kundene.

– Vi tester som oftest turene først. Er hotellet godt nok? Får vi god mat? Er det lett å komme til med buss? Først når vi vet at alt er på stell, havner det i reisekatalogen.

Kvalitet ble et kjennetegn, ikke bare på reisene, men på alt rundt dem – kommunikasjon, brosjyrer, busser og oppfølging. Dette tiltrakk ikke bare lojale kunder, men også dyktige medarbeidere. Mange i dagens stab har vært med i en årrekke.

– Jeg er stolt av folkene våre. De er ikke bare flinke sjåfører og reiseledere – de er gode mennesker. Det merker kundene.

Bilde av logoen til Kjetil's bussreiser og portrett av Kjetil inne i en buss

Setra – mer enn en buss

I 2007 kom det en ny dreining for Kjetils Bussreiser: Kjetil investerte i sin første Setra – et premium bussmerke kjent for komfort, sikkerhet og stil. Det ble starten på et langt og trofast forhold.

Setra er ikke bare en buss. Det er et løfte om kvalitet. Det gir ro i sjela å kjøre en sånn maskin. Alt er gjennomført, elegant og holdbart. For meg finnes det rett og slett ikke noe alternativ.

I dag består flåten av tre Setra HDH-busser, alle i den eksklusive lakken EVO 6457 Osmium Blau – en dyp, metallisk blåfarge som har blitt et varemerke på veiene. Kundene kjenner dem igjen med én gang.

– Kvaliteten setter jeg veldig høyt. Setra-busser er dyre, men de holder seg godt i verdi – og de er lettere å selge brukt. Så det henger jo sammen. Og når det gjelder sikkerhet, både for sjåfør og passasjerer, er Setra i en klasse for seg selv. Bedre enn de andre, rett og slett.

Bilde av mann stående foran en blå buss med logo Kjetils bussreiser

Kjørekomforten og kjøreegenskapene trekkes også fram som overlegne.

– Kundene våre vet det også. Setra er det beste som finnes. Jeg har til og med arrangert turer til fabrikken i Tyskland når vi har kjøpt ny buss. Det har vi gjort med de siste fire bussene. Vi flyr ned, får avduket bussen, og kjører den hjem igjen og gjør en tur ut av det – det har vært utrolig populært. Så ja, entusiasmen for Setra er stor, også blant kundene våre.

Kjetil smiler:

– For å si det sånn: Det skal aldri være noe annet enn Setra her på gården.

I anledning 35-årsjubileet bestilte selskapet en ny Setra – med et romslig kjøkken, spesialtilpasset for Kjetils behov:

– Jeg er to meter høy, men her får jeg til å kokkelere selv! Det gir oss muligheten til å servere et større og bedre utvalg til kundene våre underveis på turen. Vi ønsker å løfte opplevelsen enda noen hakk.

Pandemiens prøve – og prinsippet om å stå løpet ut

Koronapandemien ble en beinhard test for hele reiselivsbransjen. Mange solgte unna kjøretøy og permitterte ansatte. Kjetil valgte å gjøre det motsatte.

– Vi bestemte oss for å beholde bussene, men måtte permittere ansatte. Det var økonomisk tøft, men vi tenkte langsiktig. Kundene våre kom tilbake, og da var vi klare.

Samtidig ble pandemien en påminnelse om hva som virkelig teller.

– Vi så tydelig hvor mye fellesskap og opplevelser betyr for folk. Det å dra på tur, sitte i lag, oppleve noe sammen – det ble viktigere enn noen gang.

Bilde av kvinne med hjemmebakt kringle og mann i busskjøkken

Mammas kringle og det menneskelige preget

En av de mest unike signaturene i selskapet er også den mest jordnære: Mammas kringle. Helt siden første tur har Kjetils mor bakt til passasjerene, og tradisjonen lever i beste velgående.

– Mange av våre kunder har spurt rett ut: "Blir det kringle på denne turen?" Det er blitt en del av identiteten vår. Det handler ikke om kake – det handler om omtanke.

Og nettopp den menneskelige varmen er en viktig del av suksessen.

– Vi kjenner mange av kundene våre ved navn. Vi vet hvem som har allergier, hvem som trenger ekstra støtte når de går av bussen. Det er ekte service – og det kommer fra hjertet.

Mer enn bare transport

I dag er Kjetils Bussreiser et fullverdig reiseselskap. De arrangerer gruppeturer over hele Europa, både åpne turer og skreddersydde reiser for lag, foreninger og vennegjenger. Fokus er alltid det samme: Høy kvalitet, sømløs logistikk og en varm opplevelse.

– Vi tilbyr ikke bare transport fra A til B. Vi skaper reiser folk husker, og historier de forteller videre. Det er det som gjør jobben verdt det.

Anja og teamet – hjertet i maskineriet

Bak enhver suksessrik virksomhet står det dyktige folk. Anja, som er Kjetils kjæreste og partner, har en sentral rolle i både administrasjon og kundekontakt.

– Anja har en fantastisk evne til å se mennesker. Hun har stålkontroll på detaljene og en trygghet som smitter over på både kunder og kolleger. Hun er uvurderlig.

Selskapet har i dag 16 ansatte – alle håndplukket og opplært til å levere samme standard.

– Det viktigste er ikke hvor mange vi er, men hvem vi er. Vi har et fellesskap og en kultur som vi tar vare på.

Bilde av mann og kvinne foran en buss

Tett samarbeid med verkstedet

Er du fornøyd med servicenettet til Setra?

– Absolutt. Jeg er på fornavn med de fleste og har stort sett bussene inne på service enten i Hamar eller på Lørenskog. Etter at Bertel O. Steen tok over importen av Setra fra RSA, har det egentlig bare blitt bedre for min del. Jeg føler meg alltid velkommen, og det er flere anledninger hvor gutta på verkstedet rett og slett har reddet meg. Jeg får ikke fullrost dem godt nok.

Han trekker spesielt frem én episode som gjorde inntrykk:

– Jeg var på vei til Østerrike med en full buss da jeg skjønte at noe var galt med klimaanlegget. Jeg ringte verkstedet på Lørenskog, og de ba meg komme innom på veien. De fant raskt ut at det var en magnetventil som var defekt. Delen var ikke på lager, men de tok en midlertidig fra en annen buss, skiftet den – og jeg var tilbake på veien etter bare 30 minutter. Det er klart det imponerer.

Veien videre – med diesel og dedikasjon

Mens resten av bransjen snakker høyt om elektrifisering, holder Kjetils Bussreiser fast på diesel – i hvert fall i overskuelig fremtid.

– Vi kjører langt, og vi trenger rekkevidde og fleksibilitet. Moderne dieselmotorer er svært rene og effektive. For oss er det fortsatt den beste løsningen.

Samtidig er ikke vekst nødvendigvis målet.

– Vi skal ikke bli størst. Vi skal være best – og mest mulig stabile. Det handler om å levere høy kvalitet, hver gang.

35 år – og fortsatt full tank

Etter 35 år på veien er det fortsatt entusiasmen som driver Kjetil videre.
– Jeg trives best når jeg er i bevegelse. Enten det er bak rattet eller i telefonen med en kunde – dette er det jeg brenner for. For meg handler det om buss syv dager i uken. Når jeg først har fri, setter jeg pris på roligere dager hjemme, gjerne med vedhugging i skogen. Akkurat nå er jeg i gang med å bygge på garasjen.

I en av garasjene står også en gammel perle: en klassisk Mercedes-Benz SL Pagode. Kjetil har en stor lidenskap for Mercedes, noe han har arvet fra faren – som i sin tid var salgssjef hos Mercedes-forhandleren i Kongsvinger.
– Jeg har nok arvet mye av entusiasmen min derfra.

35 år etter at drømmen startet, står Kjetils Bussreiser fortsatt støtt – drevet av kvalitet, omtanke og ekte kjøreglede. Med fokus på stabilitet og kundeopplevelse ser Kjetil fram til mange nye mil på veien.

Relaterte artikler

Fotografi av fronten på en rekke Mercedes-Benz Inotouro-busser som står parkert. Bussene er hvite med grønne detaljer.
39 busser med stjernegrill til Agder-anbud

Boreal Buss AS vant som tidligere kjent anbudet om bussrutene i Agder-Øst i fjor, med avtale om å drifte bussr

Et todelt bilde. På venstre side ser vi fronten på en rød Mercedes-Benz Actros 2553. På høyre side er et portrett av Tommy Kirkhus, en mann med kort, grått hår, solbriller på hodet, blå skjorte over svart t-skjorte. Han smiler og ser på noe bak kamera.
En stjerne i natten: Tommy Kirkhus sverger til Mercedes-Benz

Tommy Kirkhus (49) kjører nattruten mellom Kristiansand og Bergen. For ham er det stjerneklart uansett når på

Bilde av en smilende mann som står foran en lastebil
Fargeklatten i havgapet

Dette er historien om hvordan en brøytekontrakt og nytt utstyr kan få fart på økonomien. Nå er også ny termina